Transformatieve school
El Amal scholen (El Kadisia en Al Wafa) in Amsterdam nemen deel aan de Community Urban Education. Inmiddels hebben 36 (PO-, VO- en MBO-) scholen uit vier steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Tilburg) zich in samenwerking met de Gelijke Kansen Alliantie van het ministerie van OCW verenigd in de Community Urban Education. In de community werken zowel tien pioniersscholen als nieuwe scholen samen aan enerzijds kennisopbouw en -deling met betrekking tot het lesgeven in een grootstedelijke omgeving, en anderzijds een grootschalig professionaliseringstraject middels het programma De Transformatieve School. In dit traject zullen de komende jaren ruim 1500 leraren en docenten een intensief professionaliseringstraject volgen. Daarnaast is deze aanpak gekoppeld aan onderzoekstrajecten met twee universiteiten (EUR, VU). Deze zullen een systematisch interdisciplinair onderzoek uitvoeren om te begrijpen welke specifieke mechanismen ten grondslag liggen aan gelijkheid van onderwijs in stedelijke contexten.
Integraal Kind Centrum El Kadisia is een van de pioniersscholen als het gaat om De Transformatieve Schoolaanpak. Al in 2016 omarmden wij De Transformatieve School in samenwerking met het Amsterdamse Mundus College en later MBO College West en het Comenius Lyceum. Onder de naam de Leergemeenschap Slotervaart (Sociaal Lab 020) werkten de scholen gezamenlijk met ‘De Transformatieve School’ methode. In dit traject heeft Iliass El Hadioui samen met zijn team onze leerkrachten begeleid om te onderzoeken hoe wij effectief om kunnen gaan met de grootstedelijke uitdagingen.
Iliass El Hadioui, socioloog en docent aan de Erasmus Universiteit, heeft samen met zijn team docent-coaches/onderzoekers De Transformatieve School Methode ontwikkeld; een cultuurveranderings- en professionaliseringstraject voor grootstedelijke onderwijslocaties waarin docenten worden geprofessionaliseerd in het managen van de groepsdynamiek in hun klas. Hij is in die hoedanigheid sinds 2014 programmaleider van De Transformatieve School (vmbo-mbo-lijn) dat tot stand gekomen is door een samenwerkingsverband tussen de ministeries SZW en BZK en vier scholengemeenschappen in de G3. Sinds 2016 is hij tevens onderzoeksleider in het Sociaal Lab 010 waarin hij samen met zijn team, in opdracht van de gemeente Rotterdam de TS-Methode door ontwikkelt voor havo/vwo en gymnasium locaties. Vanaf 2017 is tevens het Sociaal Lab 070 geactiveerd via een samenwerking tussen het ministerie van OCW, de gemeente Den Haag en een aantal Haagse scholen waarbinnen hij betrokken is als adviseur.
De onderzoekslijn wordt uitgevoerd vanuit het Institute for Societal Resilience en de afdeling Sociologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij vanaf 2017 operationeel is als onderzoeksleider